معاینه فنی خودرو های یگانه سوز و دوگانه سوز
هدف از انجام معاینه فنی خودر، آزمون آلاینده ها در بدو ورود خودرو به سالن معاینه فنی، اندازه گیری میزان آلاینده های حاصل از احتراق موتور بیان می کند. یکی از مهم ترین بخش های معاینه فنی و تضمین کننده ایمنی خودرو، کارایی سیستم ترمز خودرو است که در صورت رد شدن در هر یک از آزمون های تست ترمز شامل ترمز جلو، عقب، ترمز دستی، به تفکیک چپ وراست لازم است اشکالات برطرف شود.
شرایط معاینه فنی خودرو
بر اساس قانون جدید شرایط معاینه فنی خودروها در سال ۹۷/۹۸، خودروهای تا ۴ سال ساخت نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند و خودروهای فاقد آن روزانه ۵۰ هزارتومان جریمه میشوند. در خصوص خودروهای دوگانه سوز هم براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد که برای خودروهای دوگانهسوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال، علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرواستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز انجام پذیرد.
معاینه فنی سالها است که داشتن آن الزامی بوده و در طرح کاهش نحوه کنترل به صورت مکانیزه است. پیگیری و کنترل توسط پلیس ادامه دارد، اما در کنار آن کنترل به صورت مکانیزه نیز انجام خواهد شد. دوربینهای مختلفی در سطح شهر وجود دارد که تعداد آنها ۱۲۰۴ عدد است و خودروها را از لحاظ داشتن یا نداشتن معاینه فنی کنترل میکند.
قانون معاینه فنی سال ۹۸
معمولاً قانون معاینه فنی در کنترل ظاهری خودرو شامل موارد زیر است:
کمربندایمنی، شیشهها، برفپاککنها، شیشهشور، وضعیت لاستیکها، وضعیت بلوری چراغهای جلو، خارج شدن بدنه از فرم اصلی، پوسیدگی بدنه، وضعیت متعلقات اضافی، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، وضعیت دود خروجی، وضعیت اگزوز، چراغ راهنما، چراغهای عقب و وضعیت طلقهای چراغ عقب.
معاینه آلایندههای خروجی از خودرو:
این قسمت توسط یک دستگاه سنجش گازهای خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود. در این آزمون بر اساس حد مجاز تعیین شده توسط سازمان حفظ محیط زیست وضعیت آلایندگی خودروها بر حسب سوخت رسانی انژکتوری و کاربراتوری بودن کنترل می شوند. اگر در بررسی ها حد مجاز از مقدار تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر باشد باید موتور خودرو تعمیر شود.
مراحل اخذ معاینه فنی
معاینه عملکرد نور چراغهای:
در ماشین ها وجود کاسه چراغ های استاندارد که نور را با زاویه مناسب و شعاع مناسب بازتاب کند بسیار پر اهمیت و یکی از مسائل امنیتی خودرو می باشد. در این آزمون اندازه نور ساطع شده از کاسه چراغ های خودرو را در نور بالا و نور پایین اندازه گیری می کنند.
معاینه لغزش جانبی:
با استفاده از یک دستگاه، میزان باز و بسته بودن دهانه چرخها اندازهگیری میشود. چنانچه چرخها در یک راستا نباشند، بالانس دینامیکی اتومبیل بههمخورده و باعث کشیدگی فرمان و ساییدگی لاستیک می شود.
معاینه کمک فنر:
این آزمون را برای تشخیص درصد کارایی کمک فنر های محور جلو و عقب انجام می دهند. علاوه بر وضعیت مناسب برای سرنشینان باید وضعیت مناسبی هم برای چسبندگی و ترمز گرفتن خودرو در مسیرهای پیچ و خم دار فراهم کند.
معاینه اتصالات جلوبندی و اهرم بندی:
در این قسمت از معاینه فنی خودرو تمام اجزا اتصالات جلوبندی بررسی می شود و اگر دچار مشکل و یا لقی بودند، برطرف می شود.
معاینه عملکرد ترمز :
این آزمون مهمترین آزمون در معاینه فنی خودرو تلقی میشود. در این مرحله نیروی ترمز گیری در هر یک از چرخ های سمت چپ و راست در محور های جلو و عقب و نیروی ترمز دستی اندازه گیری می شود. با استفاده از نرم افزار نیروی شتاب ترمزگیری و ترمز دستی بررسی می گردد. در این حالت هرگونه ایراد و خرابی در ترمز وجود داشته باشد پیدا و برطرف می گردد.